سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/3/3
7:53 عصر

سایر آسیب های شایع در ورزش

بدست محمد تاجیک در دسته

سایر آسیب های شایع در ورزش

 

صدمات وارده به شکم : اکثر ضربات وارده به شکم در حین ورزش فاقد اهمیت بالینی هستند و معمولاً درد ایجاد شده بعد از چند دقیقه فروکش می کند . در موارد خاص که ضربه وارده به شکم بسیار شدید است خطر خونریزی داخلی وجود خواهد داشت . اگر علائم رنگ پریدگی ؛ سردی اندامها ؛ عرق سرد ؛ خستگی بی دلیل ؛ ضربان قلب بسیار بالا ؛ تنفس تند و سطحی و درد شدید در ناحیه شکم وجود داشت درمانها     ی اولیه خونریزی داخلی را انجام دهید . ( مصدوم به هیچ وجه حرکت نکند ؛ باید پاها بالاتر از سطح قلب قرار داده شود و سریعاً به پزشک مراجعه شود . )

 

 

صدمات وارد بر صورت : الف ) آسیب استخوان های صورت : ضربه مستقیم به ناحیه صورت ممکن است منجر به ایجاد شکستگی در استخوانهای صورت بخصوص فک ؛ چانه و بینی شود و می تواند در موارد شدید منجر به ایجاد اختلال در بینایی و یا تنفس گردد .

 درمانهای اولیه : - استفاده از یخ بلافاصله بعد از ایجاد آسیب برای کاهش خونریزی از عروق آسیب دیده و کاهش درد و تورم توصیه می شود . مصدوم باید سریعاً به مراکز درمانی منتقل شود .

 

ب ) آسیبهای چشم : چشم ورزشکاران نیز می تواند در معرض ضربات مستقیم ناشی از توپ ؛ راکت ؛ آرنج و یا انگشتان قرار گیرد .

 

درمانهای اولیه : ورزشکار بر روی زمین خوابانیده شود . سر کمی بالاتر قرار گیرد و از حرکت وی جلوگیری شود . چشم صدمه دیده با گاز استریل پوشانده شود . مصدوم در اسرع وقت به مرکز درمانی منتقل شود .

 

 

ج ) آسیب های دندان : در اثر برخورد ورزشکاران و یا اجسام رخ می دهد .

 

درمانهای اولیه : - اگر دندان کثیف شده باشد اول باید آن را با شیر و یا محلول سرم شست و شو و تمیز نمود . اگر شیر در دسترس نیست نباید بیش از 5 ثانیه دندان در معرض آب معمولی قرار گیرد . هیچگاه دندان را با محلولهای ضد عفونی کننده تمیز نکنید . دندان صدمه دیده را ظرف حداکثر 60 دقیقه باید در جای خود کار گذاشته شود . برای حمل و نقل دندان می توان از محلول سرم شست وشو و یا شیر استفاده کرد در غیر اینصورت می توان آن را در فضای بین لب پایین و لثه دندان قرار داد .

 

د ) خونریزی از بینی : شایع ترین علت ضربات مستقیم به بینی می باشد .

درمانهای اولیه : - مصدوم به حالت نشسته باشد و سر به صورتی قرار گیرد که خون وارد حلق نشود . مصدوم باید از دهان تنفس کن . به مصدوم توصیه شود پره های بینی خود را با دست محکم فشار دهد . از یخ برای کاهش خونریزی و تسریع درمان می توان استفاده کرد . یخ باید در محل پل بینی قرار داده شود . اگر بعد از 30 دقیقه خونریزی بینی قطع نشود و یا مکرراً رخ دهد باید با پزشک مشورت کرد .