سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/7/19
2:58 عصر

یوگا (YOGA)

بدست محمد تاجیک در دسته

یوگا (YOGA)

 

 

 

تعریف

یوگا در زبان سانسکریت از ریشه کلمه یوج به معنای بستن، اتحاد و جفت شدن می باشد و در اصطلاح به معنی پیوستن و مهار کردن (یعنی مهار نفس سرکش و پیوستن به حقیقت مطلق می باشد) و منظور از این اتحاد و یکی شدن انطباق خواسته ها و اداره شخصی با خواسته ها و اداره و اگاهی خداوند می باشد. و در بیان دیگر یوگا به معنی به کار بردن تمامی قدرت های جسمی و روحی برای خداوند می باشد. به همین دلیل فرد قادر به درک حقایق در همه زمینه ها می باشد.

هدف یوگا

هدف یوگا هماهنگ کردن یا متعادل کردن ذهن، جسم و تنفس است و ما اغلب این سه را از هم جدا و بی ارتباط با یکدیگر در نظر می گیریم.
یوگی با تمرین یوگا (مدی تیشن) فعالیت های فکرش را تربیت نموده و متعالی (خالی از آرزوهای مادی) می شود، و گفته می شود که او به یوگا رسیده است یا به عبارت دیگر هدف نهایی تمامی روش های یوگا خارج شدن از دور تولد و مرگ و رسیدن به خداوند می باشد.
یوگا درک بسیار عمیق از ذات بشری، آگاهی و هماهنگی است و شناخت بدن، روح و هدف و مقصد زندگی بشری را نشان می دهد.

تاریخچه

علم یوگا  کهن ترین سیستمی است که تاکنون در جهان وجود داشته و قدیمی ترین آثار یوگا در سنگ های کوچکی در هند می باشد، و به 5000 سال پیش مربوط می باشد و 2300 سال پیش فرزانده پاتانجالی تعالیم آن را که شامل هشت مرحله برای رسیدن به معنویت روحانی بود، جمع آوری کرد در حال حاضر یوگا در حال گسترش است و باعث تقویت: 1- بدن، 2- فکر، 3- شعور، 4- روح می شود.

اساس روش یوگا

متون قدیمی می گویند، اگر انرژی حیاتی یاپرانا (انرژی در جریان یافته در چاکری ها) به وسیله تنش، مشکلات هیجانی، فقر غذایی، یا عوامل دیگر مسدود گردد، بدن مستعد ابتلاء به بیماری می گردد و متخصصان غربی می گویند یوگا از راه آرامش عمیق، قوی ترین شفابخش است و به همه اعصاب بدن آرامش می دهد و گردش خون را در اندام های حیاتی به جریان می اندازد.
در بیان دیگر مکانیسم اثر یوگا، این طور ذکر می کنند که در بدن انسان هفت چاکری اصلی وجود دارد و هر کدام از این چاکری ها با یک سری از غدد و اعصاب درون ریز بدن در ارتباط است. بنابراین در اثر اختلال در هر کدام از این چاکری ها باعث شده ان چاکری از کار افتاده چرخش چاکری کند گردد یا عکس (منفی به چرخش درآید) و در نتیجه اعصاب و غدد درون ریز مربوط به آن چاکری دچار مشکل شده و با انجام حرکات مخصوص یوگا و مراقبه باعث شده چاکری یی که مختل شده دوباره به گردش درآید و تنظیم شود و در نتیجه اعصاب و غدد درون ریز مربوط به آن تنظیم گردد.