سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/3/3
7:53 عصر

جودو

بدست محمد تاجیک در دسته

 

                                            جودو

 

ب ) آسیب های غیراضطراری : دامنه آسیب های غیر اضطراری بسیار گسترده بوده و شامل موارد متعدد می باشد . در این طیف از آسیب های بسیار کوچک و مختصر مثل تاول تا آسیب های بسیار وسیع و مهم مثل شکستگی ها قرار می گیرند .

 

مهمترین آسیب های غیر اضطراری

 

کشیدگی عضلات و وتر ها ( STRAIN ) : کشیدگی زمانی اتفاق می افتد که یک عضله یا گروهی از عضلات و یا وتر ها ( تاندون ) آنها در اثر یک حرکت ناگهانی دچار کشیدگی بیش از حد و یا پارگی مختصر شوند . کبودی و تورم بدنبال این آسیب دلالت بر پارگی تارهای عضلانی ؛ وترها و عروق خونی خواهد داشت . از علائم دیگر وجود درد در ناحیه آسیب دیده می باشد که این درد بصورت شعاعی به اطراف گسترش می یابد .

 

درمانهای اولیه : ورزشکار را در یک موقعیت راحت قرار دهید و ناحیه آسیب دیده را بی حرکت نگهدارید . عضو آسیب دیده را بالا نگهدارید . به مدت 20 دقیقه از یخ استفاده کنید . بعد از 20 دقیقه اجازه دهید حرارت پوست ناحیه آسیب دیده به حد طبیعی باز گردد و بعد دوباره از یخ استفاده کنید و اینکار را برای 24 ساعت ادامه دهید و به هیچ وجه از گرما استفاده نکنید .برای کاهش تورم و جلوگیری از خونریزی بیشتر می توان از یک بانداژ محکم نیز استفاده کرد . اگر هر گونه شکی در رابطه با شدت و نوع آسیب دارید حتماً با پزشک مشورت کنید . بعد از گذشت چند روز که تورم از بین رفت برای ادامه درمان می توان از ماساژ ناحیه آسیب دیده ؛ گرما درمانی و ورزش درمانی سود جست .

 

 

?- کشیدگی رباطها ( SPRAIN )

کشیدگی رباطها نوعی آسیب مفصلی است . در این آسیب ؛ رباطها و بافت نرم اطراف مفصل در اثر پیچ خوردگی ناگهانی دچار کشیدگی و پارگی می شوند . بیشتر این کشیدگی ها خفیف هستند ؛ در حالی که در بعضی از موارد می تواند به قدری شدید باشد که با پارگی رباطها ؛ وترها و سایر نسوج اطراف مفصل توام گردد . در چنین مواردی اغلب آسیب از یک شکستگی غیر قابل افتراق بوده و برای انجام درمانهای اولیه باید همانند شکستگی رفتار کرد . شایع ترین مفاصلی که دچار کشیدگی رباطها می شوند مفصل مچ پا و زانو هستند . باید به درد ؛ حساسیت موضعی و تورم اطراف مفصل دقت کرد ؛ هر حرکتی می تواند موجب افزایش خونریزی در موضع آسیب دیده و تشدید ضایعه گردد .

 

درمانهای اولیه : ورزشکار را در یک موقعیت راحت قرار دهید و ناحیه آسیب دیده را بی حرکت نگهدارید . عضو آسیب دیده را بالا نگهدارید . به مدت 20 دقیقه از یخ استفاده کنید . استفاده از یخ را در هر یکساعت یکبار و به مدت 24 ساعت ادامه دهید . در مواقعی که از یخ استفاده نمی کنید عضو آسیب دیده را بانداژ کنید . این بانداژ مفصل را حفاظت کرده و از تورم بیشتر آن جلوگیری می کند . اگر در هنگام ایجاد آسیب یخ در دسترس نبود برای خارج کردن کفش و جوراب ورزشکار عجله نکنید چرا که این عمل باعث دستکاری عضو آسیب دیده و تورم بیشتر آن می شود . افزایش تورم ؛ درد طولانی مدت ؛ حساسیت موضعی و قرمزی پوست در ناحیه آسیب دیده نشانه تداوم خونریزی در موضع هستند . در دوران نقاهت و بهبودی باید مفصل آسیب دیده در هنگام ورزش توسط تجهیزات مناسب حمایت شود . دوران بهبودی کامل از آسیب پیچ خوردگی حداقل 6 هفته می باشد . ممکن است در مواردیکه شدت آسیب بحدی باشد که رباط پاره شده باشد نیاز به عمل جراحی احساس شود .

 

 

3-کوفتگی ها ( CONTUSION )

کوفتگی در حقیقت خونریزی داخل عضله بدلیل ضربه است . در این آسیب بدلیل ضربه عروق پاره شده و خون بداخل عضله و زیر پوست گسترش می بابد و چند ساعت بعد از آسیب پوست محل آسیب دیدگی کبود می شود .

 

درمانهای اولیه : - عضو آسیب دیده را بالا و بی حرکت نگهدارید . از یخ برای کاهش خونریزی در محل آسیب دیدگی استفاده کنید . ـ بانداژ محکمی را بر روی قسمت آسیب دیده اعمال کنید . ـ اگر هرگونه شکی در شدت ضایعه وجود دارد حتماً با پزشک مشورت کنید . ـ درمان را با یخ تا چندین روز ادامه دهید . در 24 ساعت اول به هیچ وجه از گرما درمانی استفاده نکنید .

 

4- دررفتگی ها ( DISLOCATION )

 در رفتگی عبارت است از جابجایی یک یا چند استخوان تشکیل دهنده مفصل ؛ و زمانی رخ می دهد که مفصل در یک وضعیت غیر طبیعی تحت فشار بسیار زیاد و یا ضربه قرار گیرد . در موارد نادر دررفتگی می تواند بعلت انقباظ شدید و ناگهانی عضلانی نیز ایجاد گردد . شایع ترین در رفتگیها عبارتند از دررفتگی مفصل شانه ؛ آرنج ؛ ششت دست ؛ انگشتان و فک تحتانی . علائم در رفتگی عبارتند از تغییر شکل مفصل ؛ عدم توانایی در حرکت مفصل آسیب دیده و درد شدید .

 

درمانهای اولیه : - عضوآسیب دیده در وضعیت راحتی قرار داده شود و بوسیله بانداژ یا آتل بی حرکت گردد . از یخ برای کاهش تورم ؛ درد و خونریزی استفاده شود ؛ 20 دقیقه در هر ساعت به مدت 24 ساعت . مصدوم را سریعاً به بیمارستان منتقل کنید . بر مبنای محل آسیب دیدگی و شدت آسیب طول دوران بهبودی بسیار متغیر است .

 

 

5- شکستگی ها ( FRACTURE ) : شکستگی در استخوانها از آسیب ورزشی نسبتاً شایع است که بیشتر بدلیل برخورد ورزشکاران با یکدیگر و یا سقوط ایجاد می شود . ورزشکار عضو آسیب دیده را نمی تواند حرکت بدهد و درد شدیدی نیز در محل آسیب وجود دارد . ممکن است در محل آسیب دیدگی تغییر شکل وجود داشته باشد .

درمانهای اولیه : - قبل از بی حرکت کردن و آتل گیری عضو شکسته ؛ اگر خونریزی وجود دارد حتماً کنترل شود . به هیچ وجه عضو آسیب دیده حرکت داده نشود . برای انتقال به مراکز درمانی سعی کنید عضو شکسته در آتل مناسبی بی حرکت شده باشد . در بیشتر موارد برای درمان شکستگی نیاز به گچ گیری عضو شکسته توسط پزشک می باشد . بهبود شکستگی هفته ها به طول می انجامد