سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/3/3
7:44 عصر

دوومیدانی

بدست محمد تاجیک در دسته

 

                           دو و میدانی

 

کدام دست از ورزشکاران دررشته دو و میدانی بیشتر در معرض آسیب قارر دارند؟

دوندگان دو های سرعت و نیز آنان که مسافات طولانی را می دوند ، بیشتر از سایرین دچار آسیبب می شوند بیشتر آسیبهای در جریان ترمین و درصد کمی از آسیبها مربوط به زمان مسابقه است .

شایعترین محل آسیب ورزشکاران بیش از نقاط دیگر دچار آسب می شود استفاده مفرط از عضو مربوط علت اصلی ایجاد آسیبب است. در این موارد ،بافت طبیعی در معرض استرس های مکرر قرار می گیرد . این تروماهای جزیی ولی مکرر سبب آسیب بافتی شده و با فعال شدن روند التهابی و آزاد گردیدن اسید آراشید نیک منجر به ایجاد پروستاگلادین می شود پروستاگلادین ها واسطة پاسخ التهابی بوده و سبب درد و اختلال عمل عضو می شوند

عوامل خطر زا و علت ایجاد آسیب های ناشی از استعمال مفرط عضو را نام برده و چند مثال از این نوع آسیب ها را ذکر نمایید

براساس مطالعات اپیدمیولوژیک مهم ترین عامل سابقه آسیب قبلی ونداشتن تجربه دویدن است اختلالات قاعدگی در بانوان که مجر به کاهش دانسیتة استخوانی می شوند، در ایجاد شکستگی های تنشی دخالت دارند.

طبیعی نبودن محور قرار گیری عضو نیز به عنوان عامل ایجاد کننده صدمه مطرح شده است . کفش نامناسب هم در ایجاد آسیب دخیل است.

کشیدگی های عضلانی ، التههاب تاندونی ، شکستگیهای تنشی و سندرم کمپارتمان از جمله آسیبب هایی هستند که در اثر استفاده بیش از حد عضو ایجاد می شوند . از جمله علل ایجاد این گونه آسیب ها میتوان به افزایش ناگهانی در شدت یا میزان تمرین اشاره کرد.

نحوه درمان آسیبهای ناشی از استعمال مفرط عضو به چه صورت است؟

استراحت نسبی ، استفاده از یخ ، انجام کشش و تمرینهای مقاومتی با شدت پیشرونده اساس درمان را تشکیل می دهند . کاهش میزان فعالیت و نیز استفاده از داروهای ضد التهابی و فیزیوتراپی ( مثلا با اولتراسوند) ، بسته به شدت آسیب توصیه می شود.

منظور از درد زانوی دوندگان (Runner"s Knee) چیست؟

 درمان این عارضه چگونه انجام می شود؟

اصطلاح علمی آن سندرم کشککی - رانی ( Patello -Femural Syn.‌) است که شایعترین آسیب های آنان را دربر میگیرد. به نظر می رسد درد از پایانه های عصبی در استخوان زیر غضروف کشکک و یا التهاب سینوویوم منشا می گیرد. علامت اصلی ، درد مبهم در زیر کشککک زانو است که به صورت تدریجی شروع شده و در بالا و پایین رفتن از پله ها و یا دویدن در سرازیری تشدید میشود . مصدوم پس از یک دوره طولانی مدت نشستن ، تدر حین صاف کردن زانو احساس سفتی و ناراحتی می کند.

هدف اصلی در ردرمان ، تصیحیح اختلالات محوری استخوانهای اندام تحتانی ، افزایش انعطاف پذیری عضلات ها مسترینگ و تمرینات کششی تبرای عناصر سطح خارجی ران می باشد.

منظور از زانوی ورزشکاران شرکت کننده درمسابقات پرش( Jumper"s Knee) چیست ؟

این آسیب شایع با درد در قسمت تحتتانی کشکک و در محل اتصال به تاندون ایجاد میشود. اصطلاح پزشکی آن التهاب تاندون زیر کشککی است. درمان ، مشابه سایر آسیب های ناشی از استعمال مفرط عضو بوده، ولی روی تقویت عضله چهار سر رانی تاکید بیشتری میشود.

شایعترین محل شکستگی تنشی در دوندگان کجاست ؟

در کل ، استخوان تیبیا ( درشت نی ) در بیش از 30% موارد در دوندگان درگیر می شود. لته محل صدمه وابسته به نوع رشته ورزشی فرق می کند، مثلا در دوندگان مسافت طولانی تیبیا شایعترین محل است، در حالی که در دوندگان دو های سرعت و دوهاای با مانع ، شکستگی تنشی در استخوانهای متاتارس شایعتر می باشد.

شایعترین آسیب پا در دوندگان را نام برده و راه درمان آن را شرح دهید.

التهاب فاشیای کف پایی شایعترین نوع آسیب در این قسمت از اندام تحتانی است در این حالت ، درد تدریجی در قوس کفل پایی آغاز می شود. بیمار هر روز صبح و بلافاصله پس از برخاستن از خواب و برداشتن چند قدم درد بسیار شدیدی را احساس میکند. کلا وجود این فاشیا برای حفظ قوس طولی کف پا لازم است . استرس های مکرری که به این فاشیا و در حین دویدن وارد می شود. موجب التهاب ، اسیب بافت و درد خواهد شد.

برای درمان ، علاوه بر مواردی که در تمام آسیب های ناشی از استفاده مفرط عضو به کار گرفته می شود، ماساژ و کشش بسیار موثر است . در حین خواب می توان از آتل خلفی استفاده کرد که مانع جمع شدن فاشیای کف پایی میشود . درصورت عدم پاسخ دبه درمان ، تزریق استروئید و یا جراحی بنابر صلا حدید پزشک انجام خواهد شد.

منظو از کم خونی دوندگان چیست؟

این کم خونی ، یک کم خونی واقعی نیست ، بلکه کاذب و به اصطلاح رقتی است و به علت افزایش حجم پلاسما دراثر ورزش دراز مدت ایجاد میشود. تدر ایجاد آن سیستم رنین - آنژیوتانسین دخالت دارد. میزان هموگلوبین در مردان به کمتر از 13 و در زنان به زیر 5/11 نمی رسد . درمان خاصی هم لازم ندارد .

شایعترین آسیب در رشته های پرتابی را نام ببرید.

شایعترین محل آسیب در اندام فوقانی است که از جمله می توان به التهاب اپی کوندیل میانی و نیز ناپایداری مفصل شانه اشاره کرد.

والیبال

شایعترین آسیب مزمن در والیبالیست ها را نام ببرید ، آیا آسیب های شایع دیگری هم وجود دارند؟

التهاب تاندون کشککی شایعترین آسیب مزمن است که به صورت درد و التهاب در قطب تحتانی کشکک در محل اتصال تاندون کشکک نمود پیدا می کند. کندرومالاسی کشکک( نرم شدن غضروف آن و مستعد شدن به سائیدگی و آسیب مفصل ) ، بیماری Osgood-Schlatter ( کنده شدن یا التهاب قسمتی از توبروزیتة استخوان تیبیا در اثر کشیده شدن های مکرر توسط عضله چهار سر رانی که به این ناحیه اتصالدارد ) و نیز سندرم درد کشککی - رانی هم از سایر آسیب های شایع هستند.

از دیگر صدمات شایع اندام تحتانی تعدادی را نام ببرید.

پیچ خوردگی حاد مفصل مچ پا ، شکستگی های تنشی در استخوان تیبیا یا استخوانها ی متاتارس ، التهاب تاندون آشیلب، التهاب فاشیای کف پایی، سندروم تونل تارسال ( مدرگیری عصب تیبیال خلفی در ناحیه پا که با علائم درد و بی حسی کف پا تظاره می کند) و التهاب بورس خلف استخوان پاشنه از جمله این صدمات هستندا

شایعترین محل شکستگی تنشی در والیبال کجاست ؟ درمان  آن چیست ؟

شکستگی تنه استخوانهای متاتارس خصوصا در انگشتان سوم و چهارم برای درمان ، عضو آسیب دیده گچ گرفته می شود پس از بهبود ، تمرین با وزنه در حد تحمل مصدوم و تا جایی که درد ایجاد نشود، آغاز خواهد شد. در طی روند درمان و برای به حداقل رسانیدن خطر آتروفی ، تمرینات مقاومتی در محدودة حرت انجام خواهد پذیرفت .

شایعترین نوع آسیب در ناحیه  قفسه سینه یک ولیبالیست چیست ؟

پیچ خوردگی مفصل Facet‌( قسمتی از اتصالات بین مهره ای ) در ناحیه قفسه صدری شایعترین آسیب در این ناحیه است ، از آنجایی که این ورزشکاران حرکت جانبی سریعی انجام میدهند ، چرخش تنه و اندام فوقانی ، مفاصل یاد شده را در معرض نیروهای جابجا کننده قرار میدهد.

درد عضلانی ، اسپاسم و محدودیت حرکت در تعاقب این آسیب ایجاد خواهد شد.

آیا دفاع روی تور می تواند سبب ایجاد صدمه شود؟

شکستگی استخوانهای کف دست ، انگشتان و ایجاد انگشت Mallet‌( در این عارضه بر اثر ضربه مستقیم توپ و خم شدن ناگهانی بند آخر انگشت ، تاندون راست کننده از محل اتصال آن به قاعدة بند آخر پاری می شود و در نتیجه بند آخر انگشت به شکل خمیده در می آید که به طور ارادی صاف نخواهد شد ). از جمله دفاع روی ترو رخ می دهند.

در جریان مسابقه ، هر بازیکن والیبال چه میزان مایع احتیاج دارد ؟

گاهی در طی یک مسابقه طولانی مدت ، بازیکنان بین 5/1 تا 3 کیلوگرم وزن از دست می دهند که بیشاز مقدار مایعی است که ورزشکار توانایی جبران آن را دارد پس لازم است علاوه بر نوشیدن آب پیش از شروع مسابقه ، در طی مسابقه و هر 15 دقیقه یکبار حدود 150 تا 300 سیسی آب بنوشیند . آب بهترین مایع برای جایگزین کردن حجم مایع از دست رفته است و به سرعت جذب میشود.

آیا آسیبی هست که منحصر به والیبالیست ها باشد؟

آتروفی یا تحلیل عضلانی در عضله اینفرا اسپیناتوس ناشی از آسیب عصب سوپرالسکاپوالار به طرز چشمگیری در والیبالیست ها دیده شده است  . بیمار در تبالای کتف احساس درد تخواهد کرد.اگر استراحت و درمان محافظه کارانه مؤثرنباشد برداشتن فشار از روی عصب با کمک جراحی موفقیت آمیز خواهد بود.