سفارش تبلیغ
صبا ویژن

88/3/3
7:28 عصر

درباره بازی بیلی یارد

بدست محمد تاجیک در دسته

                                 قوانین بازی بیلی یارد

 

 

بازی بیلی یارد از قوانین زیادی در نقاط گوناگون دنیا پیروی می کند که شما در این سایت با قوانین استاندارد جهانی آن آشنا می شوید . شما باید اصطلاحات که در این بازی به کار می رود را به خاطر بسپارید زیرا این اصطلاحات در طول بازی زیاد به کار می روند.

Cue Ball ( پیتوک ) : یک توپ سفید است بدون شماره که شما در بازی فقط به این توب حق ضربه زدن را دارید .

Ball ( توپ هدف ) : اولین توپی که در طول بازی پیتوک به آن ضربه می زند.

Break : ضربه ای است که در ابتدای بازی زده می شود . وقتی بازی شروع می شود بازی کنی که از قبل تعیین شده به وسیله پیتوک اوین ضربه بازی را به سوی توپ های مرتب شده می زند وبه این ترتیب بازی شروع می شود به این عمل Break می گویند.

Pocketing a ball : وقتی یک توپ داخل پاکت رود . به این عمل Sinking نیز گفته می شود .

Scratch : هنگامی که شما هرگز نباید پیتوک یا توپ طرف مخالف را در پاکت کنید درغیر این صورت شما Scratch می گیرید و جریمه می شوید .

Frozen : وقتی که توپ هدف به توپ دیگری ویا به دیواره میز چسبیده باشد . ضربه زدن به این توپ مقداری دشوار است

Position Play : موقیت بازی , سرعت لازم برای ضربه زدن , چرخش لازم , استراتزی بازی (به کدام توپ و از کجا ضربه بزنیم که بهترین مقیت را برای ما فراهم کند ) .

Cut : وقتی شما به پیتوک مستقیما ضربه می زنید و آن در یک راستا به توپ هدف برخورد می کند , توپ هدف در یک خط مستقیم حرکت خواهد کرد . اگر شما به توپتا کات دهید توپ هدف شما دیگر حرکتی مستقیم نخواهد داشت و در یک زاویه مشخصی حرکت می کند . به طور مثال در زیر پیتوک در یک زاویه مشخص به توپ 4 ضربه می زند و توپ 4 در نتیجه به سمت که پیشبینی شده هدایت می شود


Banking a shot : زمانی که شما به پیتوک ضربه بزنید و پیتوک شما به توپ هدف و توپ هدف به دیواره میز برخورد کند و داخل یکی از پاکت ها برود , این به این معنا است که شما یا خیلی خوب بازی می کنید و یا خیلی خوش شانس هستید . در زیر پیتوک به توپ 2 ضربه زده وتوپ 2 به دیواره اصابت کرده و با یک زاویه مشخص ( اگر با دقت و محاسبه زده شود )داخل پاکت می رود ( امیدواریم ) .

Combination : این در زمانی صورت می گیرد که ما به پیتوک ضربه بزنیم و پیتوک به یکی از توپ های خودما ن و آن توپ به توپ هدف ضربه بزند و آن را هدایت کند .

Draw : هنگامی که شما می خواهید به پیتوک ضربه بزنید و پیتوک به توپ دیگر و می خواهید که پیتوک شما پس از ضربه زدن جلو نرود بلکه به عقب برگردد ( مثلا زمانی که توپ شما نزدیک پاکت قرار گرفته ) شما باید به قسمت میانه و پایین توپ ضربه بزنید .

هنگامی که شما می خواهید به توپی ضربه بزنید و پیتوک شما سر جای توپ هدف باستد ونه جلو برود و نه عقب , باید به قسمت میانی وبالای توپ ضربه بزنید.

 

                         مشخصات انواع بازی بیلیارد

 

بازی بیلیارد یا پول به چند نوع بازی اطلاق می شود که بر روی یک میز با شش سوراخ و معمولا با 15 توپ هدف و یک توپ سفید یا کیوبال انجام می شود. اسنوکر یک نوع بازی بیلیارد است که بر روی یک میز مخصوص با 21 توپ هدف و یک کیوبال اجرا می گردد . کاروم نام چند نوع بازی انجام شده با سه توپ بر روی یک میز بدون سوراخ است . مهارت های اصلی در بازی پاکت اسنوکر و کاروم به هم شبیه هستند. در میان انواع این ورزش ها همچنین شباهت های محسوسی از نظر طراز قرار گرفتن دست و پای بازیکن و نحوه گرفتن چوب بیلیارد و استفاده از آن وجود دارد.
با وجود این علی رغم همه این شباهت ها تفاوت هایی که باعث تمایز انواع این ورزش از یکدیگر می شوند مشهود هستند برای مثال در بازی کاروم بازیکن باید همیشه با سه توپ با روش های مختلف بازی کند . بازی پاکت تقریبا متفاوت است زیرا در این بازی هدف بازیکن این است که سعی کند تا آنجا که می تواند به سرعت 15 توپ را با چوب بیلیارد به داخل هر یک از شش سوراخ قرار گرفته شده در دور میز بیندازد. علاوه بر این وسایل متفاوت مورد استفاده در این بازیها و فرق میان ترتیب این بازیها لاجرم به تفاوتهایی در نحوه ارزیابی حرکت های فرد منتهی می شود.